reklama

Kto je podľa mňa Boh

Pred časom som počas prehľadávania internetu natrafil na zaujímavý projekt - občianske združenie „100 názorov", kde osobnosti z rozličných sfér slovenského spoločenského života prezentujú svoj názor na témy ako Cirkev, Boh a smrť. Bolo pre mňa občas prekvapujúce, ktorí ľudia a ako sa k týmto fenoménom vyjadrili. Neskôr som so zatajeným dychom počúval slová trnavského arcibiskupa Bezáka v relácii Štefana Hríba. S odhodlaním a skúsenosťou mystika vysvetľoval, čo pre neho znamená Boh, ako chápe skutočnú a nadčasovú úlohu Cirkvi v tomto tak gradujúcom svete, poodkryl tajomstvá, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vnútorného diania každého človeka, veriaceho aj neveriaceho - zmysel života, existencia zla, bolesti, smrť, večnosť. Myslím, že expresívnejšie a aktuálnejšie vyjadrenia by sme asi ťažko hľadali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Pred časom som počas prehľadávania internetu natrafil na zaujímavý projekt - občianske združenie „100 názorov", kde osobnosti z rozličných sfér slovenského spoločenského života prezentujú svoj názor na témy ako Cirkev, Boh a smrť. Bolo pre mňa občas prekvapujúce, ktorí ľudia a ako sa k týmto fenoménom vyjadrili.

Neskôr som so zatajeným dychom počúval slová trnavského arcibiskupa Bezáka v relácii Štefana Hríba. S odhodlaním a skúsenosťou mystika vysvetľoval, čo pre neho znamená Boh, ako chápe skutočnú a nadčasovú úlohu Cirkvi v tomto tak gradujúcom svete, poodkryl tajomstvá, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vnútorného diania každého človeka, veriaceho aj neveriaceho - zmysel života, existencia zla, bolesti, smrť, večnosť. Myslím, že expresívnejšie a aktuálnejšie vyjadrenia by sme asi ťažko hľadali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rád by som aj sám pridal príspevok „bežného človeka", názor z pohľadu vonkajšieho - ľudského „jedného z mnohých", ale z pohľadu hlbšieho názor niekoho, kto pochopil svoju existenciu práve vďaka tomu Bohu ako čosi jedinečné, neopakovateľné a pre tento svet (minimálne pre moje okolie) potrebné a nevyhnutné. Vyznieva to síce veľmi odvážne až samoľúbo, ale to, čo je v druhej časti tohto tvrdenia, možno povedať o každej bytosti, o každom človeku. Stačí si byť vedomí svojej skutočnej hodnoty.

Čo teda pre mňa znamená alebo kto je podľa mňa Boh?

Ak by na našu planétu nesvietilo slnko, ak by ju nechránila vhodná atmosféra, ak by sa počas miliónov rokov nevybudovali na nej vhodné podmienky, pojem život by tu nikdy neexistoval. To je pohľad vedecký - materialistický. Môj pohľad je - ak by nebola jediná skutočná Existencia - Boh, neboli by ani tie vhodné podmienky, na ktorých je závislý náš každodenný život. Od tohto presvedčenia a k tomuto vyjadreniu by mali smerovať všetky dôležité i menej dôležité otázky spojené s osobným prežívaním každého jednotlivca, alebo každej spoločnosti. Fakt, že sme „závislí" by mal byť alfou a omegou každého konania. Z pohľadu myslenia súčasného človeka je však akákoľvek závislosť obmedzením jeho slobody. Tu ale nejde o negatívnu alebo obmedzujúcu závislosť, či stratu osobnej slobody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Vysvetlím. K plnohodnotnému a zdravému životu potrebujeme svetlo a teplo zo slnka. Čo by sa stalo, ak by zrazu prestalo svietiť. Život na Zemi by začal prebiehal ako v hlbokej noci. Postupne by začali vymierať rastliny, ktoré potrebujú k životu fotosyntézu. Potom by prišiel rad na bylinožravce, ktoré sú bez rastlín stratené. Bez bylinožravcov by vymreli mäsožravce. Najdlhšie by na Zemi vydržal asi hmyz, ktorý sa živí mŕtvymi telami zvierat. Nejaký čas by im síce trvalo skonzumovať telá živočíchov, ale tie by sa určite niekedy, skôr či neskôr spotrebovali. A to by bol koniec života na Zemi.

Obyčajné slnko a čo môže spôsobiť jeho eliminácia. Ak použijem paralelu na vysvetlenie, ak by sme si odmysleli pojem Boha, stráca vysvetlenie a súčasne aj zmysel akákoľvek existencia. Fatálne vyjadrenie, ale ak si uvedomíme nespočetné závislosti, na ktorých je postavené akékoľvek dianie vo svete, je nepravdepodobné, alebo presnejšie nemožné, že by bola možná akákoľvek forma existencie bez toho, ktorý je existenciou vo svojej podstate. Hybnosť by zrazu nemala hýbateľa. Poriadok by stratil svojho zákonodarcu. Existencia by nemala toho, kto ju spôsobuje. Uvedený fakt najvýstižnejšie vyjadruje meno Boha, ktoré priniesol starozákonný Mojžiš: JHWH - Ja som, ktorý som. Viac sa ľudskou rečou o ňom ani povedať nedá. Čokoľvek budeme hľadať, akokoľvek sa snažiť, aby sme popísali, kto to vlastne je, vždy budeme v podstate iba klamať. Vymedziť Boha ľudskými pojmami znamená istým spôsobom ho ohraničiť. Preto je priam nemožné ľuďom, ktorí sú presvedčení o jeho „neexistencii" stopercentne dokázať, že je. Pochopenie jeho existencie je založené na niečom inom, ako na intelektuálnom priamom dôkaze, ktorý sa opiera o obmedzený ľudský slovník, ktorý si ani nedokáže predstaviť niečo, čo by mohlo byť nadčasové, nadpriestorové. V podstate je to ľudská prirodzenosť fungovať istou formou obmedzenosti. Alebo žeby nie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa teda dá Ten, ktorý je pochopiť? Iný významný žid, ktorý je pre kresťanov centrom celých dejín, tou Alfou a Omegou povedal: „Velebím Ťa, Otče, Pán neba i zeme, že si tieto veci skryl pred múdrymi a obozretnými a zjavil si ich maličkým". Nikto iný nedokáže život brať s takým nadhľadom ako dieťa. Nikto iný nedokáže pristupovať ku každodenným radostiam a starostiam tak bezstarostne ako dieťa. Nikto iný nedokáže byť tak slobodný ako dieťa. Nikto iný, ak vie, že má nad sebou ochrannú ruku svojich rodičov, nie je vedomí si svojej skutočnej hodnoty.

Ako sa teda dá Ten, ktorý je pochopiť? V dizajne platilo a vždy bude platiť „v jednoduchosti je krása". Deti nikdy neboli a nie sú komplikované vo svojom správaní, v prístupe k veciam. Najkrajšie hodnoty boli vždy tie najjednoduchšie. Možno teda iba jednoduchým akceptovaním potreby čo najviac stotožniť svoje som s tým ozajstným Ja som. Iba tak môžeme pochopiť, kto a čo je vlastne Boh. Jednoduchým prijatím potreby byť súčasťou jeho prejavov, byť stále viac tým, čím je on.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To je pre mňa Boh, to je pre mňa zmysel akejkoľvek existencie, akéhokoľvek konania.

Braňo Baroš

Braňo Baroš

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bežný človek, ktorý by chcel byť občas "hlasom volajúceho na púšti". Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu